Pilot familier 2

Pilot projekt - Børn med specielle behov.

 

Lær at hjælpe dit barn på en let tilgængelig måde, ved hjælp af den helt naturlige, blide og meget effektive metode - Ansigts Refleksterapi.

 

Læs mere om Ansigts Refleksterapi, ved at følge links i den blå kasse her til højre.

Se 2 avis artikler som har været bragt i Ugebladet Skanderborg og Lokalavisen Klik her

Pilot familier side 1

 

Thomas - Lasse - Karoline

Pilot familier side 3

 

Mathias - Cecilie - Tobias

Pilot familier side 4

 

Joachim - Frederik

Laura på 9 år.

 

Laura har svært ved at læse, koncentrere sig og ved at sidde stille.

Noah på 7 år.

 

Noah har Asperger og opmærksomheds problemer som er ADHD lignende.

Kort opsummering:

- synlig virkning efter få dage.

- efter 10 dage begyndte Laura at læse stavelser og sætte bogstaver sammen.

- har indhentet en del i læsning, skrivning og stavning.

- kan sidde helt selv og lave lektier

- selvtilliden i top

- hygger nu med søskende

- rigtigt god social udvikling

- små fremskridt hele tiden i et tempo, så det har været en udfordring for forældrene at følge med.

- fra at være urolig, til nu at være en helt anden pige, som hviler i sig selv.

- mindsket afhængighed af Ipad hjælpemiddel

- med tiden forventning om slet ikke at have behovet for Ipad hjælpemiddel

 

5-6-2014 - 6 mdr. - Majbrit fortæller om Laura på 9 år

 

Det går stille og roligt fremad. Laura udvikler sig stadig positivt, og er faktisk blevet en helt anden pige. Hviler meget mere i sig selv nu. Sidder ofte på værelset selv, hvilket Laura ikke har gjort tidligere, hvor hun var meget opmærksomheds krævende - og ville hele tiden gerne være på. Nu kan Laura bruge en halv formiddag på værelset, hvor hun hygger sig og slapper af. Det samme i forhold til veninderne. Hun er en helt anden, når hun er sammen med dem. Det er ikke så meget Laura som styrer, men mere i fællesskab. Det er ikke de samme Laura leger med længere. Det er flere forskellige i stedet for kun den samme, flere dage i træk.

Laura har ikke længere samme behov for at være tryg sammen med en veninde hele tiden.

Læsningen går stille og roligt fremad. Laura er ikke den mest ivrige læser – og bliver det nok heller aldrig. Men Laura er begyndt at læse sværere ord end førhen – ikke længere de 120 ord de skal kunne, der er sværere ord i mellem.

I diktater 0 fejl som regel – det kostede far 50 kr. ikke at tro på det 

Laura har en Ipad som hjælpemiddel. Den anvendes stadig, men det sker ofte at hun har glemt den hjemme. Mor tænker at det er fordi, Laura ikke længere føler samme behov for Ipad´en som før.

Hvad er Jeres forventninger til læsning nu?

Forventningen er at Laura kommer til at klare sig uden Ipad i forhold til læsningen. Laura bliver ikke den bedste læser, men at hun kommer til at kunne fungere fint med at læse selv.

Hvordan med de andre fag i skolen?

Den anden dag fortalte Laura, at engelsk var hendes bedste fag sammen med idræt. Så det er lidt modsætning, hvor sprog – dansk - har været det sværeste og værste for hende. Og så tager hun da bare lige det næste sprog, det synes jeg da er sjovt. Vi har ramt det rigtige tidspunkt for hende med dette projekt. Laura har fået modet på at kunne følges med de andre, og føler det har været rigtigt rigtigt godt.

Hvordan har det været at være deltager i Pilot projektet?

Det kan slet ikke beskrives. Det har været super godt. Vi har fået meget meget mere ud af det, end vi overhovedet havde kunnet håbe på. En helt anden pige, som hviler i sig selv og nu kan læse. Det kan slet ikke beskrives, der er meget stor forskel.

Der har været ordblindhed i familien.

Laura nåede aldrig at blive testet for ordblindhed. Men de ting som Laura havde svært ved inden, har hun talt med sin far der er ordblind om. Og det er noget af de samme, som han også kæmper med. Så mor er overhovedet ikke i tvivl om Laura har været ordblind ved opstarten, men tror ikke længere at Laura vil blive testet ordblind. Laura henter nemlig ind i forhold til det faglige niveau på klassen.

Familien har reduceret til 1-2 behandlinger i ugen. Af og til siger Laura, f.eks. hvis der har været rigtigt mange ting og hun er lidt stresset, at hun gerne vil have en behandling.

 

Laura har en lillesøster som er handicappet. Til hende vil de rigtigt gerne i gang med Temprana. Lillesøsteren er spastisk i benene.

 

1-3-2014 - 3 mdr. - Majbrit fortæller om Laura på 9 år

 

Det går rigtigt godt, og de har nået meget mere end de havde forestillet sig.

Laura har indhentet en del i læsning og skrivning, og føler selv hun er på niveau med de andre fra hendes klasse. Hun har fornyligt fremlagt på klassen og er i gang med at lave en MGP-sang.

Der sker små fremskridt hele tiden. Og det kan nogle gange være lidt svært for forældrene at følge med, for der sker hele tiden noget nyt. I forhold til, hvad hun kunne i sidste uge, der kan hun nu allerede være meget længere. Så det er en stor udfordring for dem.

Førhen kunne far ikke lave lektier med Laura, hans tålmodighed var ikke stor nok til det - de opgav. Men nu nyder de at lave lektier sammen.

I forhold til tidligere er det nu rigtigt nemt at lave lektier. Sammenligner man med den tid de bruger på behandlingerne - så er det jo meget mindre end hvad de førhen brugte bare på lektier - fordi Laura er blevet så selvstændig, og de ikke skal kæmpe med hende om at få lavet lektierne.

Selvtilliden er i top, Laura tror selv hun kan det hele. Så det er rigtigt godt. Lautra føler selv hun er samme sted som dem fra hendes klasse.

I sidste uge kom der mail fra klasselæreren, at Laura lige nu udviklede sig så godt, så hun nu skulle følge klassens lektier - så nu er det bare sådan.

Den sociale udvikling går også rigtigt godt fremad.

 

5-2-2014 - 2 mdr. - Majbrit fortæller om Laura på 9 år

 

De både hurtige og store forandringer har været en kæmpe omvæltning for Laura. Lige nu bruger hun al hendes energi på at lave lektier og koncentrere sig. Uroen er vendt lidt tilbage, men på en anden måde - men altså ikke når hun laver lektier - der er hun helt koncentreret.

Laura kan nu i udvalgte situationer vælge at være koncentreret - det har ikke været muligt tidligere.

Laura kan nu sidde selv og lave lektier. Førhen var det nødvendigt for dem, hele tiden at sidde ved siden af, for at fastholde Laura.

Når Laura læste skete det som gæt, uden egentligt at kigge i bogen. Nu forsøger Laura at læse ordene og gætter ikke ret meget mere - og kigger væsentligt mere i bogen.

Laura følger nu klassens lektier, vilket Laura ellers ikke har gjort et stykke tid. De har mulighed for at vurdere om mængden er passende ..... men indtil videre er alle lektier blevet lavet, og Laura er selv med på det.

I fredags lavede Laura sin første diktat sammen med klassen - resultat 0 fejl.

I skolen har dansk-lærer bemærket at Laura er gladere og har fået mere tillid til at kunne læse.

Generelt har det siden sidst været sådan, at de ting som sidst havde forbedret sig - er blevet tydeligere og bedre.

I forhold til veninder, er der begyndt at ske en udvidelse af omgangskreds. Der er sket den ændring i forhold til veninderne, at Laura er blevet mere opmærksom på, hvordan humøret er, og hvordan man reagerer i forhold til de ting, der bliver sagt indbyrdes. Og blevet meget mere opmærksom på sig selv i forhold til andre - og modsat.

20-12-2013 - 1 mdr. - Majbrit fortæller om Laura på 9 år

Det går fantastisk.

Allerede efter få dage viste de første resultater sig. Laura som aldrig er i ro, sad pludseligt stille i hele 10 min. Efter blot 10 dage begyndte Laura at læse stavelser, sætte bogstaver sammen. Og nu efter ca. 1 mdr. kan hun stave sig gennem små ord. Selvtilliden er derfor i top, også i forhold til dansk er selvtilliden på vej op. Det er ændringer, som også er blevet bemærket i skolen.

Laura er blevet så rolig, at i forbindelse med en fødselsdag i familien, blev der spurgt om Laura var syg, fordi hun var så rolig.

En veninde bemærkede at Laura nød at rede sit hår – modsat tidligere, hvor det har været rigtigt træls for hende. Der kan nu både laves forskellige frisurer og hygges med at få sat hår :-).

I forhold til hendes mindre søskende har det også smittet af. Helt frivilligt kan Laura finde på at sætte sig på gulvet og hygge/lege med de små. Det har familien ikke tidligere oplevet overskud eller interesse for.

Laura er så glad for behandlingerne, at selv om mor måske en dag er træt, siger Laura at det SKAL gøres.

 

20-12-2013 Fra spørgeskemaet, hvor

Laura selv har skrevet dette.

16-11-2013 Før kurset - Laura og Majbrit fortæller.

Kort opsummering:

- selv om Noah kan være urolig, forstyrrer det ikke behandlingerne

- i forbindelse med vredes-udbrud, går der nu væsentligt kortere tid, inden han igen er sig selv

- det er nu muligt at have en dialog med Noah, i forbindelse med vredes-udbrud

- muligt at opnå øjenkontakt i de udfordrende situationer

- den forbedrede kommunikation med Noah har bredt sig til hverdagen

- der er kommet flere glade stunder

- der gik nogle måneder før resultaterne med sikkerhed blev synlige for familien

 

9-6-2014 - 6 mdr. - Ann Louise

fortæller om Noah på 7 år.

 

Det går fortsat godt med at give behandlingerne selv om Noah fortsat kan være lidt urolig, men det er ikke noget som forstyrrer.

I forhold til tidligere når Noah havde vredesudbrud, kunne det tage nærmest en halv dag. Nu går det betydeligt hurtigere. Har ikke taget tid på det, men det går langt hurtigere.

Vigtigst af alt, så kan man have en dialog med ham undervejs når han bliver sur og vred. Det er noget, som har bredt sig til hverdagen. Der er generelt en bedre kommunikation, uanset hvordan hans humør er, og der kommer nogle mere nuancerede svar – som kommer fra hjertet. Der er han blevet rigtigt god.

De glade stunder ser de flere af heldigvis, og det er kun godt for det overskygger de negative tider som der også er nogle af, men der er flere lyspunkter.

De fortsætter behandlingerne så længe de ser fremskridt. De kan slet ikke se nogen grund til at stoppe nu, hvor de er så godt i gang, og Noah godt kan lide at få behandlingerne – nu er det blevet en del af dagligdagen.

 

Hvordan har det været, at være deltager i Pilot projektet?

Det har været spændende og en god udfordring. Har været spændende at følge sit eget barn, men også at følge de andres børn. Det har været rigtigt rart at vide, at man ikke står alene i det, og der altid er nogle man kan ringe til.

 

6-3-2014 - 3 mdr. - Ann Louise

fortæller om Noah på 7 år.

 

Det går godt. De er begyndt at se små fremskridt, som for dem er store fremskridt.

De har nok haft en langsom opstart, hvilket ikke er atypisk, lige præcis for drenge som Noah og det tilhørende program.

Det går rigtigt godt med at give behandlingerne. De har fundet et niveau som gør at de samarbejder godt - og begge nyder det. Der er fortsat i visse situaioner en motorisk uro, men det genere ikke, så længe han ikke modarbejder - og det gør han ikke. De kan aftale at han ligger stille, når der ind imellem skal trykkes længere tid på nogle punkter.

I forhold til udviklingen, så er Noah en dreng, som let kan blive følelsesmæssigt ustabil. Det går meget op og ned, og når der opstår eller mere præcist ulykkeligheds udbrud - for det er jo rent faktisk ulykkelig det han bliver. Så plejer han at være uden for pædagogisk rækkevidde. Det er kun tid som kan ændre på det.

Nu er det sket det - og Ann Louise er så sikker at hun ved at det er en ændring - i flere situationer, hvor det har været muligt at tale sig frem til en løsning på det som har forårsaget udbruddet.

Et eksempel - fornyligt skulle de i svømmehallen. Noah skulle have et bestemt par dykkerbrille med, som desværre lå hos farmor. Under normale omstændigheder

ville de enten ikke være kommet afsted eller med skrig og skrål - og det var aldrig blevet helt godt. Men det lykkedes faktisk ret hurtigt at kunne finde en alternativ løsning.

Der er 2 ting

- han var lydhør og de kunne få øjenkontakt.

- og han lyttede rent faktisk til det som blev sagt.

Naoh var inden for pædagogisk rækkevidde. Det plejer han ikke at være i den slags sitatuioner. Og det lykkedes at finde en løsning, nemlig at han lånte fars dykker briller, som blev justeret til, så de passede. De kom afsted og endte med at have en god dag.

Det er helt fantastisk i deres familie.

Det var et eksempel og der har været flere lignende, så Ann Louise er helt sikker på at der sket noget i den retning.

 

 

23-1-2014 - 2 mdr. - Ann Louise fortæller om Noah på 7 år.

 

Det går som det skal med at få givet behandlingerne, men der er udfordringer i forhold til Noah´s motoriske uro. Familien vil afsøge muligheder for, at det mere bliver til et samarbejde - måske med mulighed for at læse bog eller se video. Der er gode erfaringer for, at det er ting, som giver ham kropslig ro.

Noah er normalt meget påvirket af årstiderne og mængden af sollys. Der er stadig ikke en forskel humørmæssigt sommer/vinter i forhold til, at det nu er den mørke tid. Så der er stadig et fravær af den normalt vanskeligere årstid.

I forhold til virkning er der ikke noget, hvor familien endnu føler sig sikre nok, til at kunne sige, at på de og de punkter der rykker vi - eller der er virkeligt sket noget.

20-12-2013 - 1 mdr. - Ann Louise fortæller om Noah på 7 år.

Noah ligger i sin seng når han får behandlinger. Noah har dog ofte svært ved at ligge stille. Inden de går i gang, bestemmer Noah rækkefølgen. Ofte vælger Noah hænderne først, dernæst ansigtet og til sidst fødderne.

Alligevel er det udfordrende for Ann Louise. I sær når der skal holdes på steder i længere tid af gangen. Her er det en hjælp at kigge på illustrationerne og Noah kan også nogle gange godt lide selv at holde arkene. Det at tælle sammen virker også godt.

Noah´s trivsel bliver påvirket af årstiderne dvs. dagens længde (sollys). Ann Louise har bemærket, at han ikke som normalt, har fået det værre i form af flere humørsvingninger, uro og råben. Selv om dagen er blevet kortere. Denne iagttagelse vil familien være opmærksom på i den kommende periode.

16-11-2013 Før kurset - Ann Louise fortæller. Familien bor i Tebstrup.

Fakta og links

For yderligere information.

kontakt Jens Hvalsøe på JH@skanderborg-real.dk eller via sms til 26 62 75 44, så vender jeg hurtigst muligt tilbage.

 

Bliv inspireret og få meget mere at vide på:

 

www.centerforrefleksterapi.dk

 

www.temprana.org

Mai på 10 år og Emil på 7 år.

 

Mai har GUA (Gennemgribende Udviklingsforstyrrelse Anden)som ligger inden for autisme spektret.- og har derfor brug for struktur og støtte.

 

Emil har meget svært ved at læse.

 

Kort opsummering:

Emil:

- læsningen udvikler sig positivt

- lektier klares meget lettere, og på samme tid løses der nu flere opgaver.

- ofte når Emil alt i bøgerne i skoletiden, og det er derfor nu ekstra opgaver der laves som lektie hjemme.

- har lettere ved at sidde stille

- stadig humørsvingninger, men slet ikke i samme grad som han har haft

 

Mai:

- opnået tilvænning til at blive behandlet, og kan slappe af

- i forbindelse med udbrud, kan de hurtigere trænge ind til hende

- der går længere tid i mellem udbruddene

 

 

14-6-2014 - 6 mdr. - Carsten og Birgitte fortæller om Mai på 10 år og Emil på 8 år.

 

Det går godt med behandlingerne i forhold til begge børn. Far behandler Mai og mor behandler Emil.

 

Den tid der går fra Mai har et udbrud indtil de kan trænge ind til hende er blevet kortere end før de startede. Ud over det, synes de ikke det har ændret så meget. De har valgt at holde pause med hende fordi der sker så mange nye ting for tiden. I stedet vender de sig begge mod Emil for i fællesskab at behandle ham.

Emil er meget positiv. Hans læsning udvikler sig i en positiv retning. Emil er lige blevet testet for ordblindhed, hvor han ligger lige på grænsen. Emil skal efter planen testes igen til jul.

Emil er gået væk fra almindelige læsebøger og bruger i stedet en app, som hedder ”Den første læsning”. Den er han rigtigt begejstret for.

Der er i alt 40 min. mat/dansk lektier hver dag. Det går faktisk meget nemt. Bare det foregår på en Ipad synes Emil tingene er meget nemmere, og han når nu også flere opgaver end tidligere. Det må også være et tegn på at det går fremad - at det er nemmere at gå til. De 120 ord kan Emil efterhånden også de fleste af.

Planerne for Emil er, at de begge fortsætter med Emil, og så holder pause med Mai.

 

Hvordan har det været, at være deltager i Pilot projektet?

Det er noget de vil gøre igen, hvis de fik tilbuddet. De har været rigtigt glade for det og de har jo også kunnet se fremskridt. Det de har lært er, at man ikke skal tage begge sine børn med, man skal nøjes med et barn ad gangen. for det er rigtigt hårdt at skulle give behandlinger til 2 børn 4-5 gange om ugen. Så de vil råde andre til at tage et barn med, og så fokusere på det andet barn bagefter.

 

9-3-2014 - 3 mdr. - Carsten og Birgitte fortæller om Mai på 10 år og Emil på 8 år.

I forhold til Mai - så er der ikke sket de helt store ting. Hendes modstand mod behandlingerne og hendes sensitivitet er aftaget lidt. Mai har faktisk en enkelt gang inden for den sidste uge selv efterspurgt behandling. I samarbejde med Behandler Anne-Dorte har de for 14 dage siden justeret programmet, og de har besluttet at fortsætte behandlingerne og det arbejde, som er sat i gang.

 

I forhold til Emil, så er han glad og nyder det.

Emil er blevet mere glad - der er stadig humør svingninger, men slet ikke i samme grad som han har haft. Der er mere mod på at prøve ting - tidligere f.eks. stor modstand med at lave lektier - måske nu lettere ved det, men stadig udfordrende for ham ... men der er bare ikke længere den store modstand mere. Emil kommer gerne ind, når der skal laves lektier, og han laver dem også.

De har erfaret at Emil når mere oppe i skolen. Det kan de se ved at han i matematik, nu som regel ikke skal lave i matematik-bogen, men at det derimod er ekstra opgaver i de 20 min. de skal lave matematik hjemme.

Ekstraopgaver har Emil ikke tidligere kunne nu frem til på de 20 min. - og det er det samme i forhold til dansk. Det er nu meget sjældent han har noget for i arbejdsbogen, de er lavet oppe i skolen. Tidligere var de nærmest glade, hvis en halv side ud af 2 sider var nået! I dag når han del hele, også selv om det måske er 3 sider, som skal nåes.

Emil har også fået mod på at prøve at skrive.

Der er ingen tvivl om at de vil fortsætte behandlingerne med Emil, også fordi han er så glad for det.

2 mdr. aflyst pga. sygdom og ferie.

Næste interview 3 måneder.

Status efter 2 mdr.

Familien har flere udfordringer i forhold til behandlingerne - som de hjælpes om at give.

Emil er glad for behandlingerne og hygger sig, men er noget urolig - lytning til lydbøger hjælper lidt.

I forhold til Mai er sensitiviteten fortsat en stor udfordring. Rækkefølgen er nu fødderne først - kombineret med vejrtræningsøvelser. Alligevel har Mai stadig stor modstand og siger at hun ikke vil.

 

Emil sidder mere stille ved spisetiderne.

Emil er begyndt at skrive en del mere (børneskrivning). Finmotorikken er ikke god, men det virker som om, at det går lidt bedre med at skrive.

Læsningen er også blevet bedre. I samarbejde med skolens læsevejleder laver familien forskellige læselege med Emil, og dette projekt startede samtidig med Pilotprojektet, så det er svært at sige, hvad der har hjulpet, men han er blevet bedre. Emil er ikke en stabil læser, og har indimellem stadig svært ved små korte ord, men han begynder så småt at blive bedre – lidt fremskridt er bedre end ingen.

 

Mai har altid haft det svært med alt det som foregår i december. Januar har modsat normalt - budt på store ændringer i skolen. Dette har påvirket Mai rigtigt meget.

Familien har ikke kunnet se nogle fremskridt med Mai, men håber, at det snart begynder at vise sig.

 

22-12-2013 - 1 mdr. - Carsten og Birgitte fortæller om Mai på 10 år og Emil på 7 år.

Det er primært Carsten, som masserer Mai. De har ikke kunnet mærke nogen ændring indtil nu. Mai er meget følsom - så følsom at det faktisk er svært at give hende en ordenligt massage. Carsten har rigtigt godt styr på programmet. Så udfordringen lige nu er, at Mai kan slappe mere af og blive mindre spændt i forbindelse med behandlingerne.

Birgitte har som hovedregel Emil. Han er nem at give behandling, og nyder det rigtigt meget. De har bemærket nogle små ændringer. Emil sidder f.eks. mere stille i forbindelse med aftensmaden. I dag havde Emil læst et adventskort selv, og det var også en lille fremgang i forhold til tidligere. Så der har været nogle mindre ændringer, som vi får mulighed for at høre mere om, næste gang vi besøger familien.

16-11-2013 Før kurset - Birgitte fortæller.

 

Temprana til handicappede

 

GDGNU er en hjemmeside, som er målrettet handicappede og Temprana behandlingerne.

 

Hvis du er blevet nysgerrig på, hvad Temprana udretter for handicappede, har du muligheden her på sitet. Du kan vælge fra menuen eller for eksempel

 

Gå til forsiden af GDGNU klik her

 

Interviews med forældre Klik her